PROČITAJ

Industrija iskustava mijenja način trošenja i prioriteta

30. stu
a

Sve se više osjeti potreba za povratkom sebi, gdje naglasak nije samo na – iskustvom. Industrija iskustava – koja obuhvaća putovanja, zabavu, umjetnost, sport, edukaciju i osobni razvoj jasno govori o promjeni u prioritetima potrošača. Polako se vidi lagana evolucija ekonomije koja ne prodaje proizvode, nego emocije, povezanost i priče. 

Proizvod vs. iskustvo

Kad čisto preživljavanje nije u fokusu mijenja se način na koji gledamo luksuz. Nekad se prestiž mjerio kroz posjedovanje – od luksuznih automobila do dizajnerskih torbi. Danas, mlade generacije radije ulažu u ono što im omogućuje stvaranje uspomena – jedinstvene večere,izlete, noćenja u neobičnim hotelima, tečajeve slikanja u vinogradima ili glazbene festivale pod zvijezdama. Izbor je stvarno širok, ali važno je da nudi iskustvo. 



Iako možda ne primjećujemo to odmah, ta tranzicija nije slučajna i trend je koji će rasti. Istraživanja nam pokazuju da iskustva donose dugotrajniju sreću jer uključuju iščekivanje, sudjelovanje i onda sjećanja koja imamo zauvijek, dok je radost kupovanja stvari skroz prolazna. Ali, industrija iskustava nudi još nešto - nudi povezivanje s dragim ili skroz nepoznatim ljudima, a to je ono čemu će cijena u budućnosti samo rasti.

Inovacija kroz iskustva

Industrija iskustava tako postaje i lider u inovacijama jer jasno je da stvarno svašta već postoji i da skoro sve možemo doživjeti – ako možemo platiti. Na primjer, Airbnb više nije samo platforma za iznajmljivanje smještaja – oni nude iskustva koja uključuju lokalne vodiče, radionice kuhanja i lude avanturističke izlete. Takav model transformira pojam putovanja, ali i pojam bukiranja smještaja i dugoročno nudi korist posrednicima koji inače ne bi imali koristi od masovnog turizma.

Još jedan primjer je su koncerti koji su u 2024. Podigli ljestvicu kad pričamo o iskustvima koja nadmašuju “samo” glazbeni doživljaj. Koncerti danas nisu samo mjesta za slušanje glazbe. Spektakli poput Beyoncéine turneje Renaissance ili gradnja cijelog grada za Adele i njenu turneju pokazuju da iskustvo samo glazbe više nije dovoljno – ako ponudite nešto još i više, doživljaj će biti spektakularniji, a iskustvo još luđe. Vrhunac je bio U2ov koncert u Dubaiju koji je posjetitelje stavio u neki drugu dimenziju – doslovno. 

Gastronomija je također slučaj za sebe – pa tako koncept odlaska na neku destinaciju primarno zbog restorana u kojem želite jesti je velikom porastu. Više nije tako neobično otići negdje gdje je glavni cilj “samo” posjetiti određen restoran, a vidjeti grad je sekundarna opcija – iako zapravo ne idemo “samo” zbog hrane, idemo zbog iskustva. Chefovi poput Renéa Redzepija iz Nome ili Dominika Pagnona iz Alpa redefiniraju pojam posluživanja hrane, uvodeći elemente prirode, interakcije i edukacije. Pa tako iskustvo posjete i obroka postaje puno više od toga, zapravo pravi kulturni događaj.

Društvena povezanost i razvoj zajednica

Industrija iskustava donijela je prilike nekim dijelovima koji inače nisu bili zanimljivi gotovo nikome osim lokalcima. Ali, sad su upravo takva iskustva ne nekim zabačenijim mjestima postala jedna od najtraženijih opcija. U ruralnim područjima, projekti poput eco-glampinga ili etno-sela otvaraju nova radna mjesta i zapravo potiču lokalni razvoj bez narušavanja prirodnog okoliša. Ako gledamo samo kod nas, razvijaju se održive inicijative poput biciklističkih ruta po prirodnim parkovima ili radionica tradicionalnog tkanja, jahanje konja na imanjima u privatnom vlasništvu – a to je tek početak koji dugoročno može transformirati cijele zajednice. 

Ekološki i etički aspekt 

Ipak, kao u uvijek s velikim potencijalom dolaze i određeni problemi. Industrija iskustava mora postati svjesna svog utjecaja na okoliš koji nije zanemariv i najčešće je glavni argument ljudi koji su protiv. Sa sve većim interesom, dolazimo do problematike slične kao kod masovnog turizma koji može imati posljedice na lokalno stanovništvo i okoliš. Potrebno je pronaći mjeru.

Primjeri održivih inicijativa, poput “slow travel” pokreta, pokazuju kako se iskustva mogu prilagoditi kako bi bila ekološki prihvatljiva. Također, sve je veći fokus na “društveno osviještenim” iskustvima, poput volontiranja koje nudi korsit i drugoj strani našeg iskustva. 

Iskustvo uvijek pobijedi stvari

Industrija iskustava ima tendenciju samo rasti jer ljudi postaju sve svjesniji bogatstva koje dobivaju s ulaganjem u iskustva  – i da se to ne može mjeriti kupnjom obične stvari – bez obzira koliko vrijedna ta stvar bila. A, gdje ima interesa ima i velikih prilika za zaradu što može dovesti do upitnih etičkih pitanja i postići kontraučinak. 

Ali, može li industrija iskustava promijeniti svijet? Vidjet ćemo, ali u svakom slučaju nam može donijeti puno pozitivnog.


Fotografije: Pinterest

Teme