Ono što nam stvarno ostaje su iskustva, a Petra Horvatović i Iva Kvakić stoje iza Fraza – agencije specijalizirane za dizajn autentičnih iskustava.
Kad pričamo o organizaciji posebnih iskustava za druge – danas se zaista nije lako istaknuti. Događa se puno toga i ponekad imamo osjećaj da je sve već viđeno. Međutim, kada je iskustvo jedinstveno i nezaboravno – primjerice, kroz interakciju s umjetnošću, u jedinstvenom ambijentu ili uz neočekivane detalje poput interaktivnih tehnologija i digitalnih instalacija – ono ostaje u sjećanju, a upravo je to misija Fraza.
Fraz spaja dva naizgled različita svijeta – umjetnost i analitiku, intuiciju i strategiju. Petra Horvatović i Iva Kvakić čine snažan duo. Dok Petra donosi strast prema umjetnosti, osjećaj za prostor i vizualni narativ, Iva pristupa projektima s preciznošću, operativnom stručnošću i iskustvom iz IT-a, digitalnog razvoja i strateškog upravljanja. Ova kombinacija znanja omogućuje im da stvaraju iskustva koja nisu samo estetski dojmljiva, već i precizno strukturirana, besprijekorno izvedena i relevantna. Suradnje biraju prema vrijednostima, okružene partnerima koji dijele njihovu viziju i vjeruju u snagu promišljenih, pažljivo kuriranih iskustava. „Vjerujemo da je prava inovacija na sjecištu umjetnosti, tehnologije i dubokog razumijevanja ljudske interakcije – i upravo to unosimo u svaki projekt.“
Kako se rodila ideja za Fraz i kako biste ga opisale i približile svima?
Petra: Fraz je agencija koja se fokusira na stvaranje posebnih iskustava. Naš cilj je svojim klijentima omogućiti umjetnost koja nadmašuje očekivanja – bilo kroz instalacije, nove tehnologije ili druge inovativne pristupe. Svaka umjetnička intervencija koju stvaramo namijenjena je podizanju događanja na novu razinu i osiguravanju da ostane zapamćena. Umjetnost ima jedinstvenu moć da probudi emocije i poveže ljude s nečim što inače ne bi doživjeli, a upravo tu snagu nastojimo iskoristiti kako bismo stvorili nezaboravne trenutke.
Iva: Cilj nam je stvoriti iskustvo koje će zaista angažirati ljude. Želimo da svaki trenutak bude ne samo zapažen, već i da ostavi snažan dojam – nešto što će im ostati u sjećanju zbog osjećaja koji su imali tijekom tog doživljaja.
Prema onome što smo vidjeli eventi koje radite su zaista posebni i ima interesa za umjetnost. Česta je premisa da na našem tržištu zapravo nema prostora za tako nešto. Kakvo je stvarno tržište?
Petra: Tržište možda jest manje u brojkama, ali je izrazito vibrantno i živo – kontinuirano se razvija i otvara nove prostore za suradnje. Prisutan je sve veći broj umjetnika i inicijativa koje donose svjež pristup, a paralelno se oblikuje i publika koja pokazuje interes za sadržaje koji izlaze iz okvira očekivanog.
Naravno, uvijek će postojati skupina ljudi koja još nije dovoljno izložena umjetnosti i koja je ne percipira kao nešto blisko – ali upravo tu vidimo prostor za rast. Ne radi se o tome da ljudi ne žele umjetnost, nego im često nitko nije ponudio da je dožive na način koji im je blizak, suvremen i uzbudljiv.
Zato i vjerujemo da je važno izvući umjetnost iz njezinih klasičnih okvira – galerija, muzeja – i staviti je u dijalog s publikom, na konferencijama, u pop-up formatima, kroz tehnologiju, u potpuno novim prostorima.
Sretni smo što nas naši klijenti sve više prepoznaju kao partnere u stvaranju iskustava koja imaju i estetsku i emocionalnu dubinu. I zapravo, možda najviše iznenadi koliko korporativnih brendova želi iskočiti iz standardnih formata – žele ispričati svoju priču na drugačiji način, a umjetnost i tehnologija zajedno im daju upravo taj prostor. Tako da, iako se možda čini da za ovakve projekte nema mjesta – mi iz dana u dan svjedočimo suprotnom. Ima itekako mjesta – samo treba znati gdje gledati i s kim stvarati.
Koja je glavna snaga Fraza koju nudite klijentima? Koliko slobode imate zapravo s obzirom na to da je ipak riječ o jednom novom konceptu na našem tržištu?
Iva: Za nas je umjetnost uvijek u središtu onoga što radimo. Prostor gledamo kao pozornicu za doživljaj – svaki detalj, od svjetla i boje do teksture i mirisa, ima svoju svrhu i doprinosi priči koju želimo ispričati. Vizualno nam je važno, ali ne kao puka dekoracija – već kao produžetak koncepta. Zato volimo imati slobodu u oblikovanju jer vjerujemo da svaki element treba raditi zajedno kako bi stvorio iskustvo koje se pamti. Kroz umjetničke instalacije i snažnu scenografiju, naglasak je na stvaranju nezaboravnog iskustva koje ostavlja dugotrajan utisak
U projektu s IAB Digital Leadership Assembly spojili smo umjetnost i tehnologiju, stvarajući iskustveni doživljaj kroz kuriranu izložbu u galerijskom prostoru, cilj nam je bio potaknuti razgovore, razmjenu ideja i umrežavanje vodećih stručnjaka. Željeli smo pružiti nezaboravno iskustvo koje potiče kreativno razmišljanje i inovaciju, stvarajući prostor za nova promišljanja o budućnosti digitalne industrije. Svjetlosna instalacija “Exceptional Point” umjetnika Hrvoja Hiršla temeljila se na istraživanju kvantne optike, kroz koju pokušava povezati ljudsku percepciju razmjera s onom kvantne razine. Kroz ovaj rad prikazuje se prijelaz iz poznatih svojstava sustava u nova, neobična stanja. U svijetu koji se neprestano mijenja, gdje je transformacija jedina konstanta – što je zapravo stvarno?
Predstavljanje proizvoda L’Oréal – YSL osmišljeno je kao iskustvo koje nadilazi klasične event formate – susret premium branda i suvremene umjetnosti. U središtu događaja, u galerijskom prostoru, bila je interaktivna suradnja s akademskom slikaricom Albom Miočev, koja je u dijalogu s gostima stvarala radove inspirirane YSL estetikom ljepote i slikarskim izričajem. Umjetnost je bila ravnopravan narativni sloj – kroz pažljivo kurirane kreativne zone, događaj je poprimio oblik žive instalacije, pružajući gostima doživljaj koji istovremeno inspirira, uključuje i ostavlja trag.
U kontekstu novih tehnologija koje su vam važan segment i često ih koristite u svom radu?
Iva: Kada govorimo o novim tehnologijama, naš pristup je uvijek prilagođen specifičnim željama i potrebama klijenta. U radu se oslanjamo na raznolika tehnološka rješenja, uključujući imerzivne alate poput virtualne i proširene stvarnosti, kako bismo publici omogućili doživljaj koji nadilazi konvencionalne medije. Primjenom interaktivnih elemenata uspostavlja se dinamičan dijalog između umjetnika, tehnologije i publike, čime umjetnost prestaje biti statična i dobiva mogućnost evolucije. Na taj način oblikujemo iskustva koja su jednako osobna koliko i univerzalna.
Petra: Naravno da ima stresnih situacija, kratkih rokova i dana kad se čini ne ide onako kako smo zamislile. Ali, i tu nam se pokazalo da je, iako klišej, zaista najvažnije s kime radiš i kakvim si ljudima okružen. Zaista imamo sreću da su nam suradnici i partneri razumni, da imamo izuzetnu komunikaciju i da, i kad dođe do neke situacije, cilj je riješiti ju što prije uz što manje stresa. I dosada je stvarno tako i bilo; imam osjećaj da, unatoč nepredvidivosti ovog posla, stvari idu glatko jer smo okružene divnim ljudima. Osim toga mi stvarno ovo volimo i vjerujem da to, također, čini razliku. Srećom, ne mogu reći da nam je svakodnevica stresna-prije da uživamo u svakom danu uz povremene izazove koje onda timski rješavamo.
“Bilo je situacija kad smo bile na različitim lokacijama kada je trebalo rješavati neke nepredviđene situacije, ali uvijek se nekako sve brzo rješavalo jer nema panike i loših emocija, samo usmjerenost prema rješenju.
Najizazovniji dio posla? Vjerojatno to što ne postoji univerzalna formula. Svaki projekt je drugačiji, svaka suradnja nosi nešto novo i ne možeš se baš osloniti na rutinu. Ali upravo zato nam je ovaj posao uzbudljiv – jer stalno traži da mislimo drugačije, da brzo spajamo ideje i da rješenja ne tražimo po defaultu, nego kroz razgovor, igru i povjerenje.
Imamo tu sreću da smo okružene ljudima koji vole razmišljati izvan okvira i koji se ne boje ako stvari krenu neplaniranim smjerom. To je ono što nas najviše nosi – kad se dogodi neka neočekivana situacija, ne doživljavamo to kao problem, nego kao poziv na novu verziju priče. A često upravo tada nastanu najbolji trenuci, oni koje ni same nismo mogle zamisliti. Timski rad nam nije “soft skill” nego temelj svega. I zato kad se dogode izazovi, a dogode se, prvo pitanje nije što nije u redu, nego kako to možemo zajedno pretvoriti u nešto još bolje.
Fotografije: Salud.hr, IAB – Vana Katančić,