PROČITAJ

Kako smo se (opet) zaljubili u ružno?

21. sij
a fashion

Moda je tu za igranje i eksperimentiranje, ali zadnjih nekoliko godina svjedočimo fenomenu koji ne prestaje intrigirati – povratku i slavljenju onoga što se donedavno smatralo ružnim. Ugly chic, kako ga stručnjaci nazivaju, ne samo da redefinira estetiku, već postavlja nova pitanja o tome što smatramo lijepim, a što ružnim.

Trend koji ne namjerava otići tako brzo

U modnim kampanjama i na pistama sve su češći komadi koji se odvažno poigravaju s nelagodnim proporcijama, neobjašnjivim kombinacijama materijala i bojama koje se sukobljavaju umjesto da se stapaju. Pomislimo na Balenciagine tenisice nalik na komad stare gume ili torbu inspiriranu IKEA vrećom, koja je svojom visokom cijenom izazvala globalnu raspravu. Prošle godine Gucci je lansirao kolekciju koja uključuje sandale s izgledom plastičnih vrećica, dok su Loewe ́s balon-hlače postale neizostavan dio garderobe influencera. To se, naravno, prelilo i na high street brandove koji također njeguju ugly chic estetiku i termin “nespojivo” gotovo da više i ne postoji. 

Ugly chic nije nova pojava. Već su nas devedesete i dvijetisućite učile da zavolimo „pogrešno“ – sjetimo se uvođenja Crocsica u svakodnevni stil, trenda fanny packova ili proširene popularnosti „dad sneakers“. Sve je to i dalje s nama. Ono što je nekada bilo rezervirano za funkcionalnost i udobnost, sada je zvijezda outfita. Ali, možda motivi nisu samo estetski. Postoji dublji razlog zašto nas „ružnoća“ privlači više nego ikad.

Živimo u svijetu koji neprestano propagira savršenstvo. Društvene mreže preplavljene su filterima, poliranim slikama i lažnim prikazima stvarnosti. U takvom okruženju, ugly chic se čini kao doza bunta i odluke da ne mora sve uvijek biti savršeno. Sirovost, nesavršenost i nesklad postaju simbol iskrenosti i autentičnosti. Ljudi se okreću onome što nije „uglađeno“ jer to podsjeća na stvaran svijet, onaj koji nije uvijek savršeno posložen.

Osim toga, tu je i element bunta. Odabir „ružnog“ modnog komada često je svjestan prkos ustaljenim normama. “Ružnoća” postaje svojevrsna estetska revolucija, signalizirajući da se ljepota ne mora ukalupiti u tradicionalne standarde. Uostalom, ljepota je subjektivna, a ugly chic je njezin najglasniji podsjetnik. Ovo se jasno vidi na primjeru viralnog TikTok trenda u kojem korisnici prepravljaju staru, „neuglednu“ odjeću u modne statemente. Hashtag #uglychic2025 ima preko 200 milijuna pregleda.

Ne smijemo zaboraviti ni ulogu ekologije i održivosti u ovom trendu. Dizajneri sve više koriste reciklirane materijale i stvaraju komade koji su namjerno „neugledni“ kako bi ukazali na prekomjernu potrošnju i potrebu za promišljenijim pristupom modi. Prošle godine, reciklirani kaputi od tekstilnog otpada modne kuće Marni postali su hit, dok je kolekcija Demne Gvasalije za Balenciagu proslavila “defektne” modele s vidljivim oštećenjima.

Postoji i paradoks ovog trenda

Pa opet, kako su ugly chic komadi postajali sve popularniji,tako su se u trend uključivali mnogi brendovi, a estetika koja u svojoj suštini viče “briga me za trendove” postaje uniforma rezervirana za one s dubljim džepom.

Najpopularnije dad sneakers su redom iz najrenomiranijih brendova s cijenama puno višim od regularnih tenisica, ili ono za što su služile prije - filozofiju udobnost prije stila. Pa nam tako je udobno, ali to nije najvažniji segment nego nusprodukt ovog trenda. Ali opet, iako se često (s razlogom) priča o uniformiranosti, viralnim komadima i kopiranju, možda je ovo jedno od rijetkih modnih faza u kojima je dopušteno nositi skoro sve. Od vintage komada do high fashion do dad estetike preko mob wife nas vodi do clean girl ere. Možete baš sve.

Društvene mreže opet diktiraju 

Društvene mreže i subkulture igraju ključnu ulogu u širenju ovog trenda. Na Instagramu i TikToku nebrojeni kreatori inspiriraju svoje pratitelje kombinacijama koje spajaju vintage pronalaske s dizajnerskim komadima, pokazujući da “ružno” može biti moderno i kul. Ovaj fenomen postao je i inspiracija za umjetničke instalacije poput izložbe „Estetika nesavršenog“ u pariškom Palais de Tokyo, gdje su posjetitelji mogli iskusiti kako ružnoća djeluje u raznim medijima, od mode do arhitekture.

S obzirom na to koliko su snažno ovi komadi zavladali street styleom u 2025., čini se da će ova estetika još dugo biti najatraktivnija stvar u modi. 


Fotografija: Pinterest

Teme