PROČITAJ

Kopiranje ili inspiracija – je li originalnost u modi izgubljena?

01. velj
a

Postoji li originalnost uopće ili je sve već viđeno i izmišljeno? Moda je oduvijek bila reinterpretacija prošlih trendova i posuđivanje elemenata iz različitih kultura i razdoblja. Ali, gdje je granica između inspiracije i kopiranja? U eri brze mode i digitalnih platformi, originalnost u dizajnu postaje sve najasniji pojam, a pitanje originalnosti nikad nije bilo aktualnije.

Granica između inspiracije i kopije

Visoka moda već desetljećima crpi inspiraciju iz različitih izvora – povijesnih razdoblja, umjetnosti, subkultura i predstavlja ih na novi način. Ali, s usponom brze mode i društvenih mreža, taj se proces značajno ubrzao. Brendovi poput Zare, H&M-a, Sheina i ostalih postali su poznati po brzom repliciranju dizajna s modnih pista, često uz minimalne izmjene. Ako za primjer uzmemo high end modu – Balenciaga ili Bottega Veneta predstave svoje kolekcije, a njihovi prepoznatljivi komadi ubrzo se nađu u trgovinama high-street brendova, dostupni puno nižim cijenama. Dovela su se u pitanje i kvaliteta materijala naravno i koliko se isplati ulagati u high end. Ali, ono što se definitivno izbrisalo su granice između kopiranja i inspiracije. Može li se moda i dizajn uopće zaštiti? Postoji li način? 

Može li se moda uopće zaštititi?

Za razliku od drugih industrija kao primjerice glazbe ili književnosti, moda se pravno puno slabije štiti. U većini zemalja, uključujući i SAD, moda gotovo da i ne podliježe autorskim pravima, što ostavlja puno prostora za kopiranje. Iako neki dizajneri pokušavaju pravno zaštititi svoje prepoznatljive uzorke ili logotipe, većina odjevnih komada je, u najmanju ruku, sivoj zoni. Nedavni slučajevi, poput tužbe Thoma Brownea od strane Adidasa zbog korištenja pruga ili pravnih bitaka između luksuznih brendova i brze mode, pokazuju koliko je teško definirati gdje prestaje inspiracija, a počinje plagijat. Jako često se pojave slučajevi gdje veliki fast fashion ili čak high end lanci potpuno kopiraju neke male kreatore, ali gotovo je nedokazivo da je riječ o plagijatu.



 U većini slučajeva – najbolje čemu se mogu nadati je javno priznanje o “zločestim korporacijama”, ali od toga se ne živi. I taj ukradeni dizajn je onda u fast fashion lancu i odjednom je sva tvoja originalnost nestala. 

Viralnost pojedinih komada tjera brendove na još brže reakcije, a potrošači više ne očekuju dugotrajnu ekskluzivnost. Prije  je bilo potrebno nekoliko sezona da trend iz haute couture svijeta dođe do široke publike, a danas, taj proces traje tek nekoliko tjedana. Influenceri i mikrobrendovi također sudjeluju u ovoj igri kopiranja – od nezavisnih dizajnera koji stvaraju „dupe“ verzije luksuznih komada do TikTok dizajnera koji doslovno precrtavaju originalne kreacije. Dupe je poželjan, a kopija je loša. Ali, što je drugo dupe nego kopija? 

Posljedice za industriju

Ovakav model u kojem se cijela modna industrija trenutačno nalazi je zapravo dio masovne produkcije novog. Kad se pojavi jedan poželjni komad, onda ga svi žele, ali i svi ga posvuda vide tako da postaje dosadan. I to jako brzo. I u tom nepreglednom ciklusa inspiracije i kopiranja, pa opet inspiracije i kopiranja – više stvarno ne znamo što je ispravno i gdje su granice. Posuđivanje haljina koje su već nosile s vintage predznakom također je veliki hit, upravo u nedostatku originalnosti. I onda se nošenje haljine koja je već zapravo nošena odlazi u nostalgiju i to je odjednom originalnije od nekog novog, nikad viđenog modela. A takve kreacije često izazivaju kontroverze jer dvije osobe ne mogu nositi haljinu na jednak način. Svjež primjer je Kim Kardashian u haljini Marlyn Monroe koju su joj svi zamjerali. 

Postoji li budućnost za originalnost?

Možda originalnost u klasičnom smislu doista nestaje, ali se moda, kao i uvijek, prilagođava novim vremenima. Kopiranje će vjerojatno ostati sastavni dio industrije, ali oni koji uspiju reinterpretirati postojeće elemente na inovativan način i dalje će imati prostora za stvaranje nečeg stvarno autentičnog.

Fotografija: Pinterest

Teme