PROČITAJ

Lucija Potočnik – Kronično nam nedostaje strpljenja

19. pro
a Business creativity Interview marketing

“Na svoj put gledam kao na vožnju u vlaku. Cijelo vrijeme se vozim i izlazim na stanicama koje mi se sviđaju. Bez pretjeranog planiranja unaprijed i “gdje se vidiš za 5 godina”. 

Lucija Potočnik strategic planning i kreativna direktorica u Studio Sondi i glazbenica u slobodno vrijeme. Tijekom svoje karijere u marketinškim agencijama prošla je puno pozicija i samo dvije firme. Rijetkost u današnje vrijeme kada je mijenjanje poslova svakih nekoliko godina postala norma. 

Svojim pogledom na posao, kreativnost i kretanje prema cilju donijela si je brojne poslovne uspjehe i prilike, ali i neke događaje kojima se ni sama nije mogla nadati. Luciju poznajem od prije i imala sam prilike raditi i učiti od nje. Lako se naviknuti na njenu smirenu energiju i usmjerenost prema rješenju problema. Bez drame, bez nepotrebnih komplikacija. Ova godina donijela joj je velike promjene – novi posao i djelomično preseljenje u Istru. 

O svemu tome, kao i o pogledu na život i smisao ispričala nam je u ovom dugom razgovoru koji se činio kao pet minuta. 

Ovo je bila godina velikih promjena za tebe. Nakon 10 godina promijenila si posao i sad dio vremena provodiš u Istri. Kako je došlo do te odluke? 

Dogodilo se spontano i zapravo neplanski. Spoj slučajnosti i pravog vremena, rekla bih. Studio Sondu pratila sam godinama, cijenila sam njihov rad oduvijek. Pružila mi se prilika biti član žirija zajedno sa Seanom Poropatom – suvlasnikom i kreativnim direktorom Sonde i tamo smo se upoznali. Kliknuli smo energijom i nekim razmišljanjima koja smo dijelili ii to se iskustvo pokazalo presudnim Nedugo nakon toga, imala sam priliku ponovno se družiti sa Seanom, ali i Jelenom Fiškuš; također suvlasnicom i kreativnom direktoricom. Tijekom neformalnog razgovora došli smo do ideje o zajedničkoj suradnji. Odluka o prelasku se nametnula sama i zapravo je nevjerojatno kako se stvari poslože kad im se prepustiš. Sad sam tamo već 8 mjeseci i definitivno se ne slažem s onom “never meet your heroes.” 

U Istri u prosjeku provodim jedan tjedan mjesečno što se pokazalo kao idealan balans. Dobro mi je došao prekid nekih ustaljenih navika u Zagrebu i ovaj tempo mi jako odgovara. Napunim se Istrom, prirodom, morem i finom hranom, a opet imam priliku dio vremena biti u Zagrebu i provoditi vrijeme radeći glazbu i s prijateljima.  

Radiš u agencijama već više od 10 godina. Takvo okruženje i tip posla često dovedu do zamora i burnout-a.  Kakvo je tvoje mišljenje o tome, pogotovo kad se od tebe konstantno traži kreativnost i svježina?

Je, česta je to praksa. Naravno da je bilo situacija kad sam imala osjećaj da sam sve već vidjela. Pojavi se klijent s kojim se teško sporazumjeti i to dovede do određene frustracije. Srećom, moram priznati da ja nikad nisam ostajala u toj frustraciji. Uvijek sam na posao gledala kako što više mogu naučiti. Kako ja osobno mogu napredovati i svaki projekt odvesti na neku novu razinu, zajedno s timom. Prije Sonde u Degordianu sam provela skoro 10 godina. Tamo sam prošla puno pozicija i svaka mi je bila drugačija i nudila priliku za nešto novo. Mislim da je to, uz ljude s kojima sam uživala i uživam raditi, bilo najvažnije da ja u ovom poslu ostanem gladna. 

Nisam se toliko opterećivala s pozicijama koliko sa zadovoljstvom onime što radim. Imala sam sreću da sam radila s mentoricom Ana Marijom Malić koja je znala prepoznati moje potencijale, i uvijek, kad je zasićenje bilo blizu dogodila se promjena unutar kompanije koja mi je donijela nešto novo.

 

 

Kako gledaš na veliku fluktuaciju ljudi u agencijama i to da sve manje mladih ljudi žele takav način rada? 

Veća fluktuacija ljudi odraz je vremena u kojem živimo. Mislim da je to generalni trend i da ni ostale industrije nisu lišene tog problema. U posljednjih par godina, naročito nakon pandemije, ljudi su dobili vremena zapitati se što stvarno žele. To je, posljedično, dovelo do više promjena poslova. Industrija se mijenja i to je normalno. Mislim da neće doći do izumiranja agencija kakve ih poznajemo danas, ali je činjenica da se način rada mijenja i da je potrebno privući mlade ljude na neke drugačije načine.

 

"Često sam, tijekom godina, sudjelovala u selekcijskim procesima i nevjerojatno mi je koliko su se promijenila pitanja koja im se postavljaju na intervjuu. Od “zašto bi trebali izabrati tebe” sad se agencija na neki način prodaje potencijalnom zaposleniku. Potrebno je ponuditi puno više od samog radnog mjesta i plaće."

A što misliš o samom načinu dobivanja klijenata? Agencije su i dalje, često, u podređenom položaju naspram potencijalnog klijenta. Neplaćeni pitchevi su i dalje praksa? Kako tome doskočiti? 

To je problematika koja je već dulje vrijeme prisutna u agencija – klijent odnosima. Pozitivno je što se sve više priča o tome. Problem kod pitcheva je što agencija troši puno radnih sati na rješenja koja možda (vjerojatno) nikad neće vidjeti svjetlo dana. Uz to, samo prihvaćeno rješenje često nije u skladu s briefom i to dovodi do frustracije i zamora. Druga strana je što ni klijenti, često, ne dobiju najbolje rješenje za sebe do kojeg bi došli da se na njemu radi duže vrijeme i u partnerskom odnosu s agencijom.

Agencija se angažira jer tamo rade stručnjaci za određeni dio posla kojeg klijent treba. Trebalo bi biti više povjerenja u agenciju i rješenja koja se nude. Uzeti u obzir ekspertizu i iskustvo. Nisu sva iskustva negativna, naravno, ali drugačiji, ravnopravniji model bi dugoročno koristio svima. Model u kojem bi sam proces odabira agencije i rješenja bio ravnopravniji i više partnerski. 

Gledajući unazad, što misliš da ti je najviše koristilo na tvom putu? Pričajući s prijateljima i poznanicima iščitavam dosta nezadovoljstva poslom, čak neku vrstu egzistencijalne krize. Kako gledaš na to? 

Kad gledam unazad, vjerujem da mi je najviše koristilo strpljenje. Strpljenje je podcijenjeno i ima ga sve manje. Ljudi postaju nezadovoljni brzo i stavljaju si veliki presing da im se stvari moraju događati brzo. Želja za napredovanjem je prirodna i poželjna, ali korisno je pogledati što još mogu napraviti i naučiti tu gdje jesam. I raditi prema tome što želim.

Iako sam u prethodnoj agenciji provela 10 godina, ne gledam na to kao jako dug period. To je samo komadić puta koji sam prošla, a izvukla sam puno iz toga. Iako imam iskustvo i prošla sam stvarno svašta u agencijskom poslu, u Sondi sam, na neki način, opet učenik. Učim svaki dan, susrećem se s tim da neke stvari neću pogoditi iz prve. To me gura naprijed, motivira i ne dopušta mi dosadu. 

Osim marketinga, velik dio tvog života je i glazba. Član si benda Neon Wife i baviš se glazbom veći dio života. Kako usklađuješ sve i koliko ti je bitna? Ne mogu zamislit svoj život bez glazbe. Ona je moj najveći kreativni outlet. Oduvijek je prisutna i najviše sam svoja kad stvaram glazbu. S mojom Irenom Žilić, koja je također član Neon Wife-a, sam pronašla svoju “the osobu” za stvaranje glazbe. Nadopunjujemo se i uživam raditi s njom. Iako sam posvećena primarnom poslu, uvijek nađem vremena i za glazbu. Bitno mi je da se ne opterećujem nego uživam u procesu stvaranja. Prije smo nastupali više, ali i dalje odrađujemo koncerte koji me ispunjavaju. Zanimljivo je da sam oduvijek osjećala određenu dozu treme od javnih nastupa, osim na pozornici. Kad sam tamo, zapravo sam najprirodnija i prava ja. To je nevjerojatan osjećaj. 

 

S obzirom na tvoju kreativnost i da je dio svega što radiš, vjeruješ li u onu “svi su ljudi kreativni? 

Apsolutno. Mislim da su svi ljudi kreativni, samo nisu svi kreativni na načine kako smo navikli doživljavati kreativnost. Nije kreativnost samo sviranje, slikanje i slične stvari. Netko je kreativan s organiziranjem vremena, netko s nečim desetim, ali smatram da je svi imamo. Samo se ljudi tako ne doživljavaju i često ne uspiju osvijestiti svoju kreativnost zbog tih uvjerenja. Svi se izražavamo na određeni način i kroz nešto, a izražavanje je kreativnost. 

Da bi ljudi vidjeli ono što stvaramo potrebno je imati hrabrost pustiti to van i izložiti se. Često je to dio preko kojeg ljudi ne mogu prijeći i njihovo stvaranje ostane samo za njih. Imaš li tih situacija? 

Ne bih rekla da imam problem s tim. To mi je i dio posla na kraju dana, i krajnji produkt je napravljen zato da bio bio dostupan ljudima. Kad je glazba u pitanju, nije uvijek bilo tako jednostavno. Bila sam puno nesigurnija, ali ipak sam imala potrebu da ljudi čuju što stvaram. To je pitanje vježbe i izlaganja nelagodnim situacijama koje su izvan zone komfora, koliko god otrcano zvučalo. Treba pokušati unatoč strahu. Prvi put će možda biti jako strašno, ali svaki sljedeći put će biti lakše. 

I za kraj, danas nam kronično nedostaje…? 

Strpljenja. I empatije. Definitivno empatije koje je sve manje. Prema drugima i prema sebi. 

 

Fotografije: RYS

Teme