Petra Maričić; agronomkinja i fitoaromaterapeutkinja te osnivačica brenda Pétal, prava je pionirka u industriji intimne njege, a njezina priča počinje iz strasti prema zdravlju žena i prirodnim proizvodima. Kroz svoje iskustvo, Petra je osjetila potrebu za proizvodima koji njeguju, poštuju žensko zdravlje na intimnom području, sigurni su i učinkoviti. Inspiraciju je pronašla u prirodi, koristeći sastojke koji su nježni, a opet moćni, za njezinu misiju stvaranja proizvoda koji zadovoljavaju najviše standarde njege.
Donosimo razgovor o važnosti intimnog zdravlja za žene, tabuima koji dolaze s tom temom, ali i kako to mijenjati. Možemo se i trebamo pobrinuti za sebe, a Petra nam je u ovom razgovoru otkrila svoj put i razmiljanja o temama s kojima se, u jednom životnom periodu, može poistovjetiti svaka žena.
Reci nam malo više o tome kako je nastao Petal? Kako si se odlučila baš za proizvode za intimnu njegu?
Inspirirale su me okolnosti u kojima sam se tada nalazila. Rad u biljnoj ljekarni pokazao mi je koliko se žene često suočavaju s urogenitalnim problemima, a da se o njima premalo govori. Tadašnji gubitak trudnoće dodatno me osvijestio o važnosti intimnog zdravlja i koliko je to još uvijek tabu tema.
I onda je došao taj trenutak koji je sve povezao. Vratila sam se kući s djevojačke zabave, sjela na kauč i razmišljala kako smo se skoro kladile koja će od nas prva dobiti upalu mjehura, kombinacija mokrog kupaćeg i hladnog betona oko bazena skroz je nepoželjna. U tom mi je trenu sinula ideja o proizvodima za intimnu njegu. Pomislila sam: “Kako mi to ranije nije palo na pamet?” Uzela sam bilježnicu i laptop i odmah krenula s formulacijama.
Kakav je bio put od prve ideje do realizacije i s kojim si se izazovima najviše suočavala?
Vrlo kreativan, s puno novostečenog znanja i nimalo monoton. U tom trenutku mogla sam se potpuno posvetiti nastajanju brenda, i većinu dana provodila sam pišući i isprobavajući formulacije, istražujući sastojke, tražeći odgovarajuću ambalažu i iščitavajući zakone.
Osim papirologije, koja često predstavlja problem, najveći izazov za mene bio je – novac. Izbacivanje kozmetičkog brenda može na prvu izgledati vrlo jednostavno jer svakodnevno svjedočimo pojavi novih proizvoda. Međutim, iza toga stoji jako puno ulaganja, vremena, dugotrajnih laboratorijskih ispitivanja i potreba za suradnicima u svakom segmentu zasebno. Dok još ne postojiš kao brend i potpuno si nepoznat – nisi nikome interesantan. Nikad do tada nisam doživjela toliko neodgovorenih mailova, haha. Na prijašnjim poslovima radila sam za poznata imena, i tada nisam imala takvih “problema”.
Prema tvom mišljenju; zašto vlada tolika neosviještenost o važnosti intimnog zdravlja žena?
"Nekako mi se čini da ne volimo pričati o problemima, možda ih ponekad ni priznavati. Žene su danas dosta opterećene, pokušavaju osvojiti svaki aspekt života: biti dotjerane, imati dobro zaposlenje, biti majke, prijateljice, partnerice, djevojke, biti u treningu, kuhati uravnotežene obroke. A sve to iziskuje vrijeme i energiju."
Petra Maričić
Osnivačica brenda Petal
Kad napokon sjedneš na kavu s prijateljicama, ne da ti se još pričati o gljivicama koje te muče, želiš se nasmijati ili razgovarati o nekim laganim beauty temama. Ponekad mi se čini da je razlog stvarno tako banalan. Jer ako želimo mijenjati obrasce naših pretkinja, koje isto tako nisu o tome govorile, valjda bismo to već i učinile.
Kako raditi na promjenama te paradigme i osvijestiti žene o njihovim potrebama, ali i pravima?
Rekla bih normaliziranjem cijele teme intimne njege i intimnog zdravlja. To se postiže stalnim komuniciranjem, edukacijom i uspostavljanjem rutine intimne njege kod što više žena. Tek tada to može postati uobičajena tema, a ne tabu. Sve počinje razgovorom, kad mi same počnemo otvoreno govoriti o tim temama, stvorit ćemo prostor u kojem će i druge žene osjećati da smiju.
I dalje često vlada “šuti i trpi” ili “kako su naše babe” rađale, ili nešto drugo radile. Što misliš zašto je ženama toliko teško pobrinuti se za sebe i preuzeti svoje zdravlje u svoje ruke?
Moguće je da bi saznanje da nešto sa ženom „nije u redu“, pogotovo kad je riječ o intimnom zdravlju, označavalo sramotu. Žene su te koje jedine na svijetu mogu donijeti ljudsko biće i ako gledamo evolucijski, bilo kakav problem u tom području kao da ugrožava njihovu svrhu. Rađale su i naše bake, i sigurno ih je boljelo, ali one su to jednostavno odrađivale. Nije se o tome pričalo javno, ali vjerujem da su one u manjim zajednicama ipak međusobno razgovarale i pomagale si.
S jedne strane, nama danas može izgledati kao da su one rađale „kao od šale“, ali s druge strane one su živjele u zajednicama, nisu 40 dana ni kosu oprale, a kamoli išta drugo. Moderna mama danas tri dana nakon poroda često već funkcionira kao da nije ni rodila i nastavlja sa svakodnevnim obavezama. Isto tako, dok nemaš djecu, lakše ti je brinuti se o sebi, slušati svoje tijelo. Nakon djeteta, lako se dogodi da te potpuno obuzme ljubav i briga za dijete, i jednostavno zaboraviš na sebe.
Mislim da je tu jako važna podrška bio to muž, sestra, mama, tko god, samo da netko brine o mami ili o djetetu i time napravi prostor za mamu. A mi same moramo naučiti na lijep način izraziti svoje potrebe i komunicirati ih s drugima. Vjerojatno smo okružene divnim ljudima samo, oni ne znaju kako je nama u našoj koži i ne čitaju misli (kao što kaže moj muž).
Što ti je osobno nedostajalo na tržištu kad si počela razmišljati o Petalu?
U našoj obiteljskoj kupaonici uvijek je postojao gel za intimno pranje koji je moja mama kupovala, tako da mi je to bilo sasvim normalno za koristiti. No, s njom se nikad nisam slagala oko izbora kozmetike, ja sam uvijek bila prirodni i minimalistički tip, dok je njezina kozmetika jako mirisala, bila puna boja i šljokica. Njezini su mi proizvodi često znali biti preagresivni i izazvati peckanje pri korištenju. Kad god bih pokušala pronaći gel za intimnu njegu s pažljivo odabranim sastojcima, a da ne govorim o tome da sadrži i neki aktivni sastojak, jednostavno ga nisam mogla naći. O njezi intimnog područja da i ne pričam… Nadam se da smo napokon završili s erom Canesten ili ništa.
Jesi li osjećala nerazumijevanje okoline kad si odlučila progovoriti o intimnoj njezi? I ako da, kako si se nosila s tim?
Pa ne bih rekla da sam osjetila nerazumijevanje, ali upitnici iznad glave i začuđeni pogledi, apsolutno da. I to je sasvim u redu. Znala sam da radim nešto drugačije, nešto novo, i nešto što mnoge žene možda još ni ne koriste.
Možemo „zajahati val“ nekog trenda ako nam je cilj samo uspjeh i zarada, a možemo i pokušati stvoriti novi trend. To je neizvjesno, ali prepuno prekrasnih trenutaka, kad te žene podrže, kad postanu dio priče, kad se ne boje isprobati nešto novo i javiti svoje dojmove.
Petra Maričić
Osnivačica brenda Petal
U samo nekoliko mjeseci postojanja brenda već se priča o njegovim dobrobitima, preporučuju ga i ginekologinje na Instagramu kojima su se žene javile s pozitivnim iskustvima. Neizmjerno sam zahvalna svim ženama koje sa mnom grade ovu priču i zbog kojih neću odustati od svojih nauma, iako sam u početku razmišljala i o takvom ishodu.
Jesu li žene danas ipak spremnije pričati o tim temama nego prije? Primjećuješ li neku pozitivnu promjenu?
Mislim da jesu, polako, ali sigurno idemo u tom smjeru. Moram priznati da su me jako ugodno iznenadile influencerice na Blooming Daysima. Imala sam strah da možda neće htjeti otvoreno, pred svima, govoriti o intimnim problemima, ali na kraju nam je još i falilo vremena za razgovor.
I za kraj, što bi poručila ženama koje još uvijek misle da je briga o intimnom zdravlju “nešto što se ne priča na glas”?
Ako su one u onih 1/3 žena koje nikada nisu imale i neće imati nikakav problem, blago njima! Samo neka tako i ostane. Ali za sve ostale, lijepo je znati da se imamo kome obratiti, lijepo je razumjeti što se događa u našem tijelu, znati kako nešto spriječiti ili izliječiti. I lijepo je biti žena, i prijateljica drugoj ženi.
Fotografije: Petal