PROČITAJ

Stvarni razlog zašto ne možemo spustiti mobitel

20. velj
a

Vjerujem da ćemo se svi složiti kako mobitel predstavlja jednu od najvećih distrakcija s kojom se svi borimo. Bilo da pokušavamo fokusirano, neprekinuto raditi ili biti potpuni prisutni u trenutku – uvijek je tu i uvijek ga imamo potrebu provjeriti. 

Kako nam se to dogodilo? 

Nedavno sam pročitala da je Iphone star 17 godina. Nije da sam se nešto posebno zamislila nad tom informacijom, ali ni sad nisam sigurna je li to puno ili malo. Kad gledamo sve učinke i koliko nam se percepcija i način na koji živimo promijenila – malo. Ali opet, već skoro dvadeset godina živimo zalijepljeni za naše mobitele u kojima nam je život, a to je puno. 

Neću previše pisati o svim lošim učincima društvenih mreža kao ni koliko vremena godišnje potrošimo na besmisleno skrolanje –  ali reći ću da je brojka dosta jeziva. 

Kada sam potaknuta svojim primjerom gdje jednostavno ne mogu pronaći način za, primjerice dva sata neprekinutog rada bez mobitela, htjela istražiti zašto mi(nam) se to događa. Da se malo utješim i stvarno probam smanjiti upotrebu mobitela. 

 

Primitivan razlog

Puno se već pisalo i napravilo istraživanja o dopaminu koji dobivamo svaki put kad provjerimo mobitel i kad imamo bilo kakvu novu notifikaciju. Dakle, doslovno nam notifikacija od banke na sekundu potakne lučenje dopamina. I s obzirom da je riječ o takozvanom jeftinom dopaminu prirodno je da idemo po još.

 

Dakle doslovno je u prirodi našeg mozga da ne možemo spustiti mobitel. Ne znači da smo lijeni, loše organizirani ili nešto treće. Naš mozak želi dopamin - što više to bolje. Ako ga može dobiti bez puno truda - tim bolje.

Naišla sam na jedan zakon The law of effect koji kaže da ako nam neka radnja pruža nagradu dokazano je da će motivacija za njeno ponavljanje biti veća i da su veće šanse da će se ta akcija ponavljati opet i opet. S druge strane, za akcije koje nam u trenutku izvođenja ne donose ugodu izazvat će, logično, suprotan učinak – manje su šanse da ćemo tu radnju htjeti ponavljati više puta. 

 

Nepredvidljivost nagrade pojačava ponavljanje ponašanja

Postoji još jedan faktor do kojeg je Edward Thorndike došao –  a to je neizvjesnost oko rezultata. Ako ne znamo hoćemo li nagradu dobiti ili ne, povećava se šansa za ponavljanjem ponašanja. Dakle, ako ovo prenesemo na korištenje mobitela znači da se vraćamo po još jer ne znamo kad ćemo dobiti zanimljivu vijest, notifikaciju ili poruku. 

Kad provjeravamo mobitel, samo ćemo nekad dobiti dovoljno zanimljivu informaciju i upravo nas ta neizvjesnost čini ovisnima o konstantnom provjeravanju.

 

Jer, iako ćemo deset puta u danu skrolati bez željenog učinka jednom će nas pogoditi točno ono što želimo vidjeti i to će nas tjerati da tražimo još, baš zato jer znamo da to ne možemo dobiti svaki put.

Koje je rješenje

Rješenje je da rješenja nema. Osim namjernog vježbanja ne gledanja mobitela, ostavljanja u drugoj sobi ili brisanja aplikacija s ekrana dok nas crni ekran zove kao ovisnika po novi fiks. Sve savjete sigurno znate, već ste ih možda i pokušali primijeniti, ali činjenica je da za odvikavanje treba proći upravo to – proces odvikavanja koji će naš mozak sabotirati na sve moguće načine. 

Fotografije: Pinterest

 

Teme