PROČITAJ

Sve veći broj ljudi bira iskustva umjesto fizičkih proizvoda

29. svi
a

Zatrpani smo stvarima. Onima koje već imamo, koje koristimo i ne koristimo. Zatrpani smo i onima koje tek želimo imati i onima koje gledamo svaki dan jer nismo sigurni. Ali, možda nam svima postaje jasnije da nas nijedna stvar neće usrećiti? Tu uskaču iskustva koja također kupujemo, ali sa sasvim drugačijim rezultatom. 

Proizvod vs. iskustvo

Kad čisto preživljavanje nije u fokusu mijenja se način na koji gledamo luksuz. Nekad se prestiž mjerio kroz posjedovanje bila to kuća,luksuzni automobil ili dizajnerska torba.I nije to nestalo, ali sve se više pažnje pruža iskustvima. Danas, mlade generacije radije ulažu u ono što im omogućuje stvaranje uspomena kao što su jedinstvene večere, izleti, noćenja u neobičnim hotelima, tečajevi slikanja u vinogradima ili glazbeni festivali pod zvijezdama. Izbor je stvarno širok, ali važno je da nudi iskustvo. 

Iako možda ne primjećujemo to odmah, ta tranzicija nije slučajna i trend je koji će rasti. Istraživanja nam pokazuju da iskustva donose dugotrajniju sreću jer uključuju iščekivanje, sudjelovanje i onda sjećanja koja imamo zauvijek, dok high kojeg imamo kupnjom stvari prolazi već nakon nekoliko sati. Uz to, industrija iskustava nudi i mogućnost povezivanja s drugim ljudima, upoznavanje nečeg novog i dodatne opcije za dugoročne benefite u budućnosti. 

Inovacija kroz iskustva

Industrija iskustava tako postaje i lider u inovacijama jer jasno je da stvarno svašta već postoji i da skoro sve možemo doživjeti, naravno, ako to možemo i platiti. Na primjer, Airbnb više nije samo platforma za iznajmljivanje smještaja nego nude iskustva koja uključuju lokalne vodiče, radionice kuhanja i lude avanturističke izlete. Takav model daje dodatnu vrijednost, ali i mijenja pojam bukiranja smještaja i dugoročno nudi korist posrednicima koji inače ne bi imali koristi od masovnog turizma. Dakle, usluge koje su inače bile vrlo jednostavne sve češće nude i nešto dodatno što će obogatiti iskustvo potrošača.

Još jedan primjer je su koncerti koji su u cijeloj prošloj godini podigli ljestvicu kad pričamo o iskustvima koja nadmašuju “samo” glazbeni doživljaj. To se naravno nastavlja i u 2025. Koncerti danas nisu samo za slušanje glazbe. Spektakli poput Beyoncéine turneje Renaissance ili gradnja cijelog grada za Adele i njenu turneju pokazuju da iskustvo samo glazbe više nije dovoljno  jer ako ponudite nešto još i više, doživljaj će biti spektakularniji, a iskustvo još luđe. Nova turneja Betonce koja uskoro stiže u Europu sigurno donosi još pomaka, jer “sve je viđeno” se mora pomaknuti. 

Gastronomija je također slučaj za sebe i ostavlja jako puno mjesta za inovacije. Tko koncept odlaska na neku destinaciju primarno zbog restorana u kojem želite jesti je velikom porastu. Više nije tako neobično otići negdje gdje je glavni cilj “samo” posjetiti određen restoran, a vidjeti grad je sekundarna opcija, iako zapravo ne idemo “samo” zbog hrane, idemo zbog iskustva. Chefovi poput Renéa Redzepija iz Nome ili Dominika Pagnona iz Alpa redefiniraju pojam posluživanja hrane, uvodeći elemente prirode, interakcije i edukacije. Pa tako iskustvo posjete i obroka postaje puno više od toga, zapravo pravi kulturni događaj. Poznati danski restoran Alchemist nudi vizualno, gastro iskustvo koje zaokuplja sva osjetila i ljudi koju su ga imali prilike posjetiti govore da je zaista iskustvo za cijeli život. 

Prilike za “male” i ekološki aspekt

Industrija iskustava donijela je prilike nekim destinacijama ili iskustvima koji inače nisu bili zanimljivi gotovo nikome osim lokalcima. Ali, sad su upravo takva iskustva ne nekim zabačenijim mjestima postala jedna od najtraženijih opcija. U ruralnim područjima, projekti poput tečajeva kuhanja, sađenja biljaka ili etno sela privlače sve veći broj ljudi i čak donose prilike za otvaranje novih radnih mjesta. Ako gledamo samo kod nas, razvijaju se održive inicijative poput biciklističkih ruta po prirodnim parkovima ili radionica tradicionalnog tkanja, jahanje konja na imanjima u privatnom vlasništvu, a to je tek početak koji dugoročno može transformirati manja mjesta koja žude za više turista i događanja. 

Ipak, kao i uvijek s velikim potencijalom dolaze i određeni problemi. Sve više se ističe kako Industrija iskustava mora postati svjesna svog utjecaja na okoliš koji nije zanemariv i najčešće je glavni argument ljudi koji su protiv. Sa sve većim interesom, dolazimo do problematike slične kao kod masovnog turizma koji može imati posljedice na lokalno stanovništvo i okoliš. Potrebno je pronaći mjeru.

Primjeri održivih inicijativa, poput “slow travel” pokreta, pokazuju kako se iskustva mogu prilagoditi kako bi bila ekološki prihvatljiva. Osim toga, sve je veći fokus na “društveno osviještenim” iskustvima, poput volontiranja koje nudi korist i drugoj strani našeg iskustva. 

Iskustvo uvijek pobijedi stvari

Industrija iskustava ima tendenciju samo rasti jer ljudi postaju sve svjesniji bogatstva koje dobivaju s ulaganjem u iskustva  i da se to ne može mjeriti kupnjom obične stvari, bez obzira koliko vrijedna ta stvar bila. A, gdje ima interesa ima i velikih prilika za zaradu što može dovesti do upitnih etičkih pitanja i postići kontraučinak. 

Ali, može li industrija iskustava promijeniti svijet? Mogu li “samo” stvari stvarno pasti u drugi plan? Vidjet ćemo, ali u svakom slučaju nam može donijeti puno pozitivnog.

Fotografije: Pinterest

Teme