PROČITAJ

“De-influencing” – stvarna promjena ili još jedan način za privlačenje pažnje?

15. sij
a trends

U posljednjim godinama, društvene mreže su postale prava arena za influencere koji promiču proizvode i ideje s ciljem da usmjere mišljenja svojih pratitelja. No, kako se trendovi mijenjaju, tako je došao i novi fenomen koji podupire suprotnu strategiju: de-influencing. Ali, je li ovo stvarno pokušaj promjene u načinu na koji konzumiramo sadržaj, ili je samo još jedan trik za privlačenje pažnje i generiranje lajkova?

Što je de-influencing?

De-influencing je trend koji poziva na suzdržavanje od kupnje određenih proizvoda ili usluga. Influenceri, umjesto da promoviraju proizvode, upozoravaju svoje pratitelje da ne troše novac na ono što smatraju nepotrebnim ili preuveličanim. Pa tako pokazuju proizvode koje posjeduju (kojih je uvijek neočekivano malo) i govore da nam zapravo treba jako malo stvari. Pohvalno. Trend se pojavio kao reakcija na previše stvari koje gomilamo, svakodnevne haulove s fast fashion odjećom i generalno mišljenje da će nas stvari usrećiti kao i pokušaj dosezanja nerealno postavljenog standarda. 

I dok de-influenceri pozivaju na smanjenje potrošnje i "zdraviji" pristup online svijetu, i za to dobivaju jako puno pažnje, pojavila se sumnja da je i to zapravo samo još jedan od načina kako unovčiti svoje online prisustvo što se zapravo kosi s onim što promoviraju.

Stvarna promjena ili marketinški trik?

Iako de-influencing nosi snažnu poruku protiv konzumerizma, sve veći broj kritičara smatra da su influenceri, koji se bave ovim trendom, i dalje pokretači određenih komercijalnih aktivnosti. Na kraju krajeva, sami su prisutni na mrežama kako bi povećali broj pratitelja, što često vodi do većih sponzorstava i zarade. Da li njihova poruka stvarno dolazi iz želje da promijene društvo, ili je to samo marketinški trik kako bi ih pratitelji smatrali autentičnijima?

Naravno, ima i onih koji iskreno stavljaju naglasak na negativne stvari nametanja stvari na svakom koraku i rade to bez skrivene namjere, ali na njih je došlo pet drugih koji u tome vide priliku za zaradom i povećanjem popularnosti. 

Kultura de-influencinga kao odgovor na negativnosti društvenih mreža

Jedan od glavnih razloga zašto je de-influencing postao toliko popularan jest frustracija korisnika prema sveprisutnim i često nerealnim preporukama influencera. Uz konstantne reklame, savjete o proizvodima i “top listama” koje nas neprestano bombardiraju, mnogi ljudi osjećaju da gube kontrolu nad svojim vlastitim izborima. De-influencing dolazi kao način da se probudi svijest o tom problemu, te da se potrošačima pokaže da nije svaki proizvod vrijedan naše pažnje ili novca. Da je nemoguće pobijediti u toj utrci gdje nam uvijek treba još jedna jakna, krema ili tečaj. Što god to bilo, jasno je da nema kraja. 

Zašto je de-influencing privlačan?

I tom trenutku sve veće zasićenosti, pojavili su se influenceri koji promoviraju suprotno. Osvježenje, veliki broj pohvala i komentara. Ovaj pokret se brzo proširio jer je nakon dugo vremena nešto djelovalo poistovjetljivo U online svijetu koji je prepun editiranih slika, sponzoriranih objava i neprestanog poziva na potrošnju, poziv na manje bila je dobrodošla i osvježavajuća promjena. Ljudi žele vjerovati da oni koji dijele savjete o proizvodima to rade s namjerom da im pomognu, a ne da bi povećali svoj profit. De-influencing donosi važno pitanje o tome koliko smo voljni vjerovati onima koji nas utječu i zbog kojih se nerijetko odlučujemo na neke kupnje. Iako neki influenceri stvarno nastoje unijeti promjenu u potrošačke navike i svijest o društvenim i okolišnim pitanjima, drugi mogu koristiti ovaj trend kao marketinški trik, na isti način na koji su koristili sve prethodne.

Hoće li de-influencing uspjeti promijeniti način na koji društvo vidi online marketing i potrošačke navike, ili će se s vremenom pretvoriti u još jednu marketinšku strategiju?



Fotografija: Pinterest

Teme