Takozvani “dupes” – duplići poznatijih brendova odavno su preplavili svijet mode i beauty industrije. Ali, ovaj termin i zamjena za skuplje opcije širi se i na druga područja i industrije pa tako “destinacijski duplikati” postaju sve popularniji i sve više ljudi se odlučuje zamijeniti najpopularnije destinacije manje razvikanim koje nude sličan doživljaj i sadržaj.
Kako je došlo do ovog trenda?
Tržište takozvanih “dupe” proizvoda cvjeta. Uz inflaciju i cijene koje rastu takvom brzinom da ih je postalo nemoguće pratiti, sve više se okrećemo jeftinijim opcijama. Bilo da je riječ o kozmetici, odjeći ili nečem trećem. Dok se tržište duplikata u proizvodnim industrijama tek treba regulirati jer trenutno vlada lagani kaos i često ipak ne nudi uvijek dugoročno bolje rješenje i uštedu, duplići su se prelili i na druge industrije – a jedno od njih su svakako i putovanja.
Putnici sve češće izbjegavaju popularna odredišta i biraju povoljnije opcije destinacija koje nude sličnu atmosferu kao one skuplje. Primjerice, Liverpool umjesto Londona ili Paros umjesto Santorinija. Prema podacima tvrtke za turističku tehnologiju Expedia, Destinacijski dvojnici jedan su od najvećih turističkih trendova 2024. godine. I sve više ljudi je skočilo u ovaj trend koji putnicima nudi manje poznata, povoljnija odredišta koja pružaju slične doživljaje bez (pre)visokih troškova i gužvi.
Globalno gledano, turizam je doživio veliki oporavak nakon pandemije. Zračni putnički promet dosegao je gotovo 95% razine prije pandemije u 2023. godini, zbog čega mnoga odredišta sada naplaćuju turističke takse kako bi se suprotstavila prekomjernom turizmu. Tu na scenu stupaju destinacijski dvojnici. Ova povoljnija, manje posjećena odredišta dijele se putem društvenih mreža, privlačeći putnike izvan uobičajenih ruta.
Travel blogerica Lavina Dsouzana svom je blogu opisala kako je počela primjenjivati filozofiju putovanja na manje poznate destinacije. Ona je prvo slučajno počela putovati na destinacijske dvojnike mnogo prije nego što je termin dobio ime i postao poznat kao još jedna opcija putovanja.. “Slučajno sam tražila odredišta slična Bruggeu i završila u Gentu. Kada sam naposljetku posjetila Brugge, bio je izuzetno pretrpan i shvatila sam da sam bolje provela vrijeme u Gentu,” izjavila je.
Nema više sezonskih razdoblja za putovanja
Prema Expedia-inoj listi, popularni dvojnici diljem svijeta uključuju Taipei umjesto Seoula, Perth umjesto Sydneya, Pattaya umjesto Bangkoka, Palermo umjesto Lisabona, Quebec City umjesto Ženeve i Memphis umjesto Nashvillea. Glavna analitičarka trendova za Expedia Brands, rekla je da su dvojnici poput jeftinijih verzija luksuznih marki.
“Oni su odredišta koja su pomalo neočekivana, ponekad pristupačnija, ali jednako ugodna kao i poznata mjesta koja putnici vole.”
Expedia je također izvijestila o značajnom porastu pretraživanja za destinacijske dvojnike u protekloj godini, s globalnim pretraživanjima za pet najpopularnijih destinacija na Expedia-inoj listi koja su se više nego udvostručila iz godine u godinu. Pretraživanja za Taipei porasla su za 2.786% globalno, dok su pretraživanja za Pattayu porasla za 249%. Pretraživanja letova za druge dvojnike također su skočila: 185% za Curaçao, 109% za Perth i 97% za Liverpool.
Ušteda novca, ali nova iskustva s manje turista
Dsouza je rekla da je putovanje na duplikat destinaciju bolje jer “ne samo da je jeftinije, već manja gužva omogućuje bolji doživljaj mjesta bez žurbe i prekomjernog trošenja. “Liverpool me iznenadio jer su muzeji ogromni, a smještaj nije skup. Osim toga,to nudi opciju dnevnih
“Volim osjećaj avanture i otkrivanja novih čarolija. Ova odredišta često su puno manje gužvovita, imaju manje redova, jeftinija su i često nude autentičniji doživljaj kulture,”
Nadalje, istraživanje koje je proveo Skyscannera 2023.godine otkrilo je da bi čak 93% putnika razmotrilo “dupe” destinaciju, dok je oko 64% njih reklo da su im uštede pomogle u donošenju odluke. Skyscannerove preporuke za dvojnike uključuju Belfast (umjesto Londona), Gironu (umjesto Barcelone), Krakov (umjesto Rima) i Sevillu (umjesto Madrida).
“Ove lokacije, bilo da su otoci u Tajlandu ili Indijskom oceanu, jednako su vrijedne posjeta kao i njihovi popularni dvojnici, ali koštaju daleko manje i nude mnogo raznovrsnija iskustva,” zaključili su u svojoj studiji.
Trend destinacijskih dvojnika u konačnici stvara obostrano korisnu situaciju za obje destinacije i putnike, poboljšavajući cjelokupno iskustvo putovanja s mogućnošću pozitivnog utjecaja na lokalne ekonomije i promicanje održivih turističkih praksi. Putnici su sve otvoreniji, naročito oni s ograničenim budžetom, ali i oni koji su već vidjeli sve “must see” destinacije i spremni su istražiti neke manje razvikane.
Za odabir destinacije imate stvarno puno opcija. Sve ovisi o vašim preferencijama, načinu na koji želite putovati i kako provoditi vrijeme. Svi smo doživjeli laganu nervozu kad smo nagurani s još hrpom turista koji pokušavaju vidjeti i doživjeti istu stvar kao mi. Često je to praćeno s visokim cijenama usluga što može dovesti do razočarenja. Uložili smo novac i vrijeme u putovanje, a doživljaj ne prati ono što smo zamišljali.
S obzirom na to kojom brzinom se šire informacije o zamjenskim destinacijama, pitanje je vremena kad će i one postati popularne i možda je pravo vrijeme da ih krenemo otkrivati.