PROČITAJ

Javne kampanje usmjerene na osobu – “It ends with us” slučaj

19. kol
a

Blake Lively drama koja se već neko vrijeme odvija na svim mogućim portalima, društvenim mrežama, ali i offline raspravama. Problem je točno u čemu? U tome da mora postojati (barem) jedna javna osoba koju internet kolektivno mrzi. 

Od miljenice do najomraženije osobe na internetu

Kako to obično ide – od american sweetheart došla je do osobe koju prozivaju za sve i svašta i samo što joj nisu prišili etiketu promotorice nasilja u vezama i među ženama. Zašto i kad je to otišlo toliko daleko? 

Blake Lively zamjera se što je javna pojavljivanja oko filma “It ends with us” napravila “previše lepršavim” i ne skreće pažnju na stvarnu poantu filma – a to je nasilje u vezama i koliko se danas žena svakodnevno s time nosi. Ako ste pogledali film, imate svoje mišljenje o njemu – neki su oduševljeni, dok drugi misle da je i on upravo kakav zamjeraju i njoj – prelepršav i ne skreće dovoljno pažnju na poantu filma i realnost žrtava domicilnog nasilja. Što god bila istina – ovo nije cilj ovog članka. 

Riječ je o milijunskim iznosima i Blake Lively za koju je čulo pola zapadnog svijeta, ali koja je ispod svega toga ipak osoba. Osoba s dostupnim internetom i osoba koja sve što se događa, priča i piše itekako vidi i čuje. 

Nesvjesnost stvarnosti osobe koju se zlostavlja

Ona često korištena rečenica “Pa sama je to izabrala jer je javna ličnost” rečenica u ovakvim slučajevima postaje stvarnija nego ikad. I osobe iza tipkovnice stvarno (nadamo se) gube svijest da je to osoba koju će, bez obzira na svu slavu i novac, emocionalno zlostavljanje i online bullying dotaknuti na nekom nivou i ostaviti neke posljedice. 

Kada ulazimo u domenu cyber bullyinga kad je javna osoba u pitanju i daje li sama činjenica da se radi o javnoj osobi opravdanje? Odgovor je – naravno da nije, ali kad malo pogledamo stanje u komentarima ispod članaka, objava ili čega god – stvari izgledaju drugačije. Kao da se izgubi svijest – ali odakle uopće ta potreba nekome koga najčešće ne poznaju uživo pisati ili govoriti loše stvari? 



Zanimljivo je da se cyberbullying smatra javnozdravstvenim problemom (iako se ne radi previše na njegovom suzbijanju), pri čemu se učestalost cyberbullyinga udvostručila od 2007. do 2019. godine, naravno s porastom ljudi na internetu, ali pojavim i povećanjem popularnosti društvenih mreža. 

Općenito, cyberbullying je noviji problem koji raste s porastom broja korisnika interneta. Većina istraživanja fokusira se na to kako cyberbullying utječe na žrtvu, dok se manje pažnje posvećuje načinima kako se nositi s cyberbullyingom, kako ga smanjiti ili što učiniti ako ste sami počinitelj cyberbullyinga.

Korak unazad

I umjesto da se ide prema naprijed i radi na osvješćivanju problematike javnog napadanja bilo koga, pa čak i globalno popularnih zvijezda – otišli smo korak dalje, točnije nazad. 

Pojavom Tik Toka, sad imamo prilike svjedočiti moru kanala koji su tu da bi dali svoje mišljenje o nekome i rekli zašto je to baš tako, ne libeći se svoje mišljenje izgovoriti na način koji poziva na bojkot ilitiga “cancel” te osobe. Dok se pogledi videa množe, a popularnost osobi raste – dolazi do eksplozije. Ljudi se zainteresiraju, formiraju svoje mišljenje koje, jako često nije utemeljeno na činjenicama, i požele i oni svoju frustraciju i mišljenje o temi podijeliti, a gdje drugdje nego online? I to sve pred potencijalno milijunskom publikom – idealno. I onda i osobe koje se nužno se slažu s ovakvim načinom prozivanja žele to podjeliti jer se ne slažu – ali postiži kontra efekt – još veća pažnja takvom sadržaju. Radi se o začaranom krugu sve dok se ne pojavi nešto zanimljivije, a onda kreće ispočetka. 

I kad se, na sreću, sve više priča o važnosti mentalnog zdravlja, naročito među generacijom Z – istovremeno se događaju stvari koje, ako se dvaput smisleno promisli, nekom potencijalno može negativno utjecati na to isto mentalno zdravlje – koje je jednako stvarno i kod poznatih osoba. 



Cenzura ili ne?

Kad se i progovori i ovome i kad, rijetko, neka javna osoba istupi i kaže koliko je negativno to utjecalo na nju – odmah se vadi gore spomenuta rečenica; “Pa sama je to izabrala jer je javna ličnost”. I tako se sva osobna odgovornost odmah opere. Jer sama je to tražila? 

Sloboda govora u bespućima interneta je jako osjetljiva i, u zadnje vrijeme, poprilično aktualna tema. Ali, kad smo došli o pokretanju kampanja, jer ovo je ništa drugo nego kampanja, protiv osoba/ponašanja/situacija koje nam se ne sviđaju. Tu je naravno hashtag i vjerojatno naslov videa koji se koristi kad se priča o nekome koga se ne odobrava. I samim time je sve odobreno. 

I bez obzira koliko se kome film sviđa (koji je samo simbol ove problematike) i koliko je netko antipatičan i možda nedosljedan u svojim izjavama. Pokretanje kampanje koja je usredotočena na osobu, iznošenje vlastitog mišljenja o stvarima o kojima, realno, nemamo sve činjenice ne bi trebala biti normalna. 


Fotografije: Pinterest

Teme