Jeste li ikad razmišljali o svom attention spamu? Koliko vremenski možete izdržati radeći neku misaonu aktivnost? Koliko je vam je tabova otvoreno na laptop dok pokušavate riješiti jedan relativno jednostavan zadatak.
Tko odlučuje jesu li trendovi dobri ili loši?
Teško je popratiti, ako još itko prati, koliko se trendova izmijeni na tjednoj bazi. Od načina na koji trebamo pričati, što nositi i gdje ići. Predvodnici ovih trendova su pripadnici generacije Z. kao najveći potrošači i najzanimljivije osobe oglašivačima imaju ogroman utjecaj na proizvode koji nam se plasiraju i oblikuju svijest javnosti htjeli mi to priznati ili ne. Uz sve trendove koji su vjerojatno potaknuti isključivo potrošačkom kulturom i kapitalizmom. Ali, nerijetko su pokretači promjena koje nam svima trebaju. Riječ je o prvoj generaciji koja progovara o nekim tabu temama, stavovima i prilikama.
Estetika igra ključnu ulogu
Čitanje knjiga za generaciju Z nije samo upijanje informacija, doživljavanje likova i praćenja radnje. To je jedno iskustvo svih doživljaja – fizičkih i taktilnih doživljaj, vremenska posvećenost čitanju i dizanju iskustva na neko skroz novo iskustvo.
Jako šarolik odabir knjiga
Kažu da živimo u najvećoj eri selfa dosad. S obzirom da stvari imamo i previše, konzumerizam se sve više okreće radu na sebi koji nikad ne završava. Pa se tako taj trend bilježi i u odabiru knjiga. Self help knjige najprodavanije su knjigu prema i imaju najveću mogućnost postati best selling New York times odabiri. Osim njih, trenutno su veliki trend i inspirativne biografije poznatih osoba.
Osim self helpa, jako dobro kotiraju i fantasy romani, ali klasici iz prošlog stoljeća.
Ono što je zanimljivo je da postoje razne subkulture prema kojima se odabiru i preporučuju knjige. Pa tako imamo “sad girl books” ili “hot girl books”, a knjigama koje se preporuče na osnovu ove pripadnosti rapidno raste prodaja.
Bijeg od digitalnog
Ipak, možda je razlog puno jednostavniji i logičniji. Kao najizloženija generacija društvenim mrežama i svemu digitalnom i kad mentalno zdravlje rapidno opada, potreban im je bijeg. Offline bijeg. I knjige su ono što im pruža upravo to. Zato je važno naglasiti da donose povratak fizičkih knjiga jer čitanje na ekranu, koliko god praktično bilo nikako ne može pružiti isti osjećaj kao listanje stranica knjiga koje mogu opipati i svjesno odvojiti vrijeme za čitanje. Čak i ako je ispred njih namješten mobitel koji će sve to snimiti i postaviti na Instagram ili Tok Tok. Ne mora biti ili ili, činjenica je da, kakvo god mišljenje imali o genzerima – diktiraju trendove svima nama, a ima ih i puno pozitivnih, sve ovisi kako odlučite gledati na njih.
Brojke za kraj
Prema The Guardianu UK je 2023. imao rekordnu prodaju fizičkih knjiga kojih je prodano čak 669 milijuna dok knjižnice pokazuju porast od čak 70 posto fizičkih posjeta.
Generacija Z potvrdila je svoju ljubav prema knjigama, opovrgavajući ideju da je to samo prolazna moda. Za ove mlade ljude, knjige nisu samo sadržaj; one predstavljaju emocije, uspomene za dijeljenje, i potpuno senzorno iskustvo koje započinje istraživanjem u knjižari, nastavlja se čitanjem na kauču ili kafiću i završava izlaganjem knjiga na polici kod kuće, spremnih za preporuku i fotografiranje.
Fotografije: Unsplash