PROČITAJ

Offline shopping je postao sekundaran – a najveći gubitnik je high end moda

19. ruj
a fashion

Dani romantiziranja visoke mode su odavno iza nas. Luksuzne robne kuće, naravno, i dalje postoje, ali ljubiteljima visoke mode odavno su izgubile svoju onaj osjećaj ekskluzivnosti. 

Ekskluzivnost koja je udaljena jednim klikom – ne može biti toliko ekskluzivna

Sjećate li se vremena kada su luksuzne robne kuće i ekskluzivni butici bili sinonim za vrhunsko iskustvo kupovine? Kada pričamo u kontekstu high end mode – ona je dugo vremena bila rezervirana samo za odabrane, a nije bila riječ samo o shoppingu već je nudila cjelokupno iskustvo. I, ono što je najvažniji faktor – ovo iskustvo nije bilo dostupno svima. I, iako i dalje određeni broj ljudi odlazi probati određeni high end komad prije nego se odluči za kupovinu – postoji i bezbroj drugih opcija kako saznati, informirati se i odlučiti koju boju, kroj ili model odabrati. Tik Tok vrvi videima koji do u detalj objašnjavaju kako se 

Šetnja kroz raskošne interijere, osobni stilisti i opipljiva kvaliteta odjevnih komada bili su neizostavni dio high-end mode. Danas, međutim, svijet luksuzne kupovine prolazi kroz drastične promjene, i to ponajprije zbog ubrzane digitalizacije i pandemije koja je ubrzala prijelaz na online kupovinu. Offline shopping, koji je nekada bio temelj luksuznog iskustva, gotovo je nestao, a najveći gubitnici su upravo brendovi s vrha modne piramide.

Iskustvo ili brza zarada?

High-end moda, sa svojim posebnim naglaskom na iskustvo, pažnju prema detaljima i osobni dodir, oduvijek se oslanjala na interakciju s kupcem. Posjet luksuznim trgovinama pružao je priliku za izravan kontakt s brendom, gdje su vrhunski stilisti osiguravali jedinstven doživljaj i pomagali u kreiranju garderobe prilagođene individualnim potrebama. Međutim, s rastom online trgovina, iskustvo luksuza preselilo se na ekrane.



Iako su high-end brendovi poput Guccija, Prade i Louis Vuittona brzo prilagodili svoje strategije online platformama, pitanje ostaje – može li digitalno iskustvo uistinu zamijeniti onaj poseban osjećaj posjeta butiku? Iako online trgovine pružaju jednostavan pristup luksuznim komadima, s lakoćom pregledavanja i naručivanja, izostaje ključan element – emocionalni doživljaj.

Globalna kriza promijenila je percepciju luksuza

Pandemija i globalna ekonomska kriza dodatno su usporili luksuzni sektor. Mnogi potrošači, suočeni s financijskom neizvjesnošću, počeli su preispitivati svoje troškove i potrošačke navike. U periodu kada su prioritet postale osnovne potrebe, luksuzni predmeti našli su se na dnu liste kupovnih prioriteta.

Kupci sada pažljivije promišljaju o svakoj kupovini, što je posebno izraženo u high-end modi. Više nije riječ samo o impulsnoj kupnji luksuznog komada odjeće; današnji kupci žele biti sigurni da njihov novac odlazi na proizvode koji nude trajnost, održivost i istinsku vrijednost. Luksuzni brendovi, koji su se nekoć oslanjali na emocionalnu povezanost kupaca s proizvodima, sada se moraju suočiti s racionalnijim i kritičnijim pristupom potrošača.

Zašto high-end moda najviše gubi?

Prvi udarac high-end modnoj industriji zadan je pandemijom. S zatvaranjem trgovina i prestankom fizičkog prisustva, luksuzni brendovi morali su hitno osnažiti svoje digitalne kanale. No, mnogi su se susreli s problemima. Za razliku od mainstream mode, koja se lakše adaptirala na e-commerce, high-end modni brendovi izgubili su ključni faktor – osjećaj ekskluzivnosti. Kupovina luksuznih komada nije samo transakcija – to je proces izgrađen na pažljivom, intimnom iskustvu, koje je teško replicirati online.

Osim toga, high-end kupci su često tražili personalizirane usluge, luksuzno pakiranje, VIP pristup kolekcijama i specifične usluge koje offline trgovine mogu pružiti. Online trgovina, iako nudi brzinu i praktičnost, često ne uspijeva prenijeti tu emociju i pažnju prema svakom detalju.

 

Održivi pristup nije lako prodati bez dodira

S promjenom ponašanja potrošača, high-end moda suočava se i s dodatnim izazovima. Povećana svijest o održivosti i etičkoj proizvodnji potaknula je nove generacije kupaca da preispitaju luksuzne brendove. Kroz offline shopping, high-end brendovi su imali priliku istaknuti svoje etičke standarde i kvalitetu materijala, a sada, kroz digitalne kanale, često se oslanjaju na narative i marketing, što nije dovoljno uvjerljivo za mnoge ekološki osviještene kupce.

Offline shopping nudio je priliku da kupci iz prve ruke vide i osjete materijale, pitaju pitanja o porijeklu proizvoda i dobiju dublje informacije o kolekcijama. Online, sve to postaje samo tekst na ekranu, i taj direktan kontakt, koji je ključno sredstvo uvjeravanja, nestaje.

Budućnost luksuza: Povratak offlinea ili potpuna digitalizacija?

Dok neki predviđaju povratak luksuznog offline shoppinga s otvaranjem ekskluzivnih flagship trgovina u glavnim svjetskim metropolama, drugi vjeruju da je budućnost luksuza neizbježno digitalna. Kako tehnologija napreduje, virtualna stvarnost, hologrami i personalizirani online stilisti mogli bi postati standard, zamjenjujući ono što je nekada bio intiman susret s brendom u butiku.

Unatoč tome, high-end moda se suočava s rizikom da izgubi svoj čar ako potpuno prebaci svoj fokus na online iskustvo. Bez obzira na tehnološke inovacije, emocionalni element luksuzne kupovine ostaje neusporediv i nezamjenjiv. Ako brendovi ne pronađu način kako ponovno oživjeti taj osjećaj u digitalnom svijetu, riskiraju da njihova ekskluzivnost postane samo još jedan “proizvod” u nizu.

Zapravo, luksuzni brendovi najviše zarađuju od svojih najjeftinijih proizvoda – primjerice novčanika, marama i manjih modnih dodataka, a za to možda nije ni potrebno cijelo offline iskustvo, kad je ionako često cilj kupovine daljnje pokazivanje, opet online –  na društvenim mrežama. 

Fotografije: Pinterest

Teme