Analiza tržišta second hand odjeće sad i prije desert godina recimo pokazala bi bitne razlike. Popularnost je sve veća i to osjete i novi i stari ljubitelji mode.
Vintage moda – stil koji postaje sve popularniji i ne iznenađuju promjene na tržištu
Prije puno godina, već ranije korištene komade pronalazili su samo znalci, ljudi koji su istinski ljubitelji “re-use” filozofije. I ti dućani su bili zabačeni, najčešće, lovili su se ulovi na putovanjima, i svaka takva kupnja je bila pravo malo slavlje jer je značilo da ćemo vjerojatno biti jedini s nečim takvim, i druga stvar – veliku uštedu novca za nešto što si možda ne bi ni mogli priuštiti. Dakle, to su bile rijetke pojave, nije ih bilo jednostavno pronaći i svjesno smo ih čuvali godinama kasnije. I formirao je jedinstveni stil. Danas su se stvari ipak malo promijenile i vintage odjeća je stekla možda i najveću popularnost dosad. Ako usporedimo cijene – Levi’s traperice iz osamdesetih su se mogle pronaći za nekih osamdeset eura dok danas taj iznos ide i do četiristo. Nike teško izračunati koliki je to porast i što je do njega dovelo. Ponuda – potražnja je uvijek bila glavno mjerilo pri formiranju vrijednosti.
Veći izbor, ali manja kontrola
Ono što možda neki ne znaju je razlika između second hand i vintage odjeće. Ovo prvo je ono što je netko već nosio i to mogu biti i fast fashion artikli, nema nekog pravila, jedini parametar koji se gleda je da je riječ o već nošenim stvarima. Dok je prava vintage odjeća iz 80-ih pa prema još starijim godinama, riječ je o visoko kvalitetnim komadima i pretežno se više ne proizvode ni slični, često su unikat.
Ovaj tip kupovine uvijek je povlačio brigu o okolišu i smanjenje potrošnje, dok danas situacija polako postaje drugačije. Osim toga, s većom popularnosti, postaje sve veća mogućnost za manipulaciju cijenama.
Sve više specijaliziranih webova
S razvojem platformi kao što su Depop, Vinted i Poshmark, vintage tržište postalo je globalno i komercijalizirano. Dok su nekada second-hand trgovine bile utočište za kupce koji su tražili povoljne komade, preprodaja na ovim platformama često podrazumijeva markirane cijene. Sve manje analiziramo materijale i kvalitetu. Naime, zbog potražnje za određenim komadima, cijene vintage artikala na internetu sve više podsjećaju na cijene novih proizvoda, a rijetki komadi dosežu visoke iznose.
Kakva je budućnost?
S obzirom na sve veću popularnost i rast cijena, budućnost vintage mode čini se neizvjesnom. Iako će tržište vjerojatno nastaviti rasti, ne možemo zanemariti da će cijene vjerojatno i dalje rasti, a mnogi će ostati izvan dosega onih koji traže povoljne komade. No, budućnost vintage mode također nudi nove mogućnosti. Prolazak kroz brzu modu možda će potaknuti još veću potražnju za očuvanjem stare mode, kao i za ponovnim pronalaženjem stilova iz prošlih godina. S novim inovacijama u održivoj modi i rastućom globalnom svijesti o održivosti, vintage moda možda ponovo postane pristupačnija, ali u malo drugačijem obliku.
Iako vintage moda više nije onaj jeftini način obnavljanja garderobe, ona nudi mnoge prednosti: kvalitetu, jedinstvenost i održivost. Ova analiza nam potvrđuje da su cijene porasle, a ekskluzivnost postala ključna, ali ljubitelji mode i dalje prepoznaju vrijednost u kupnji ovih komada. Na kraju dana – vintage moda se transformira, ali njezina privlačnost i dalje ostaje možda i snažnija nego ikad.
Fotografije: Pinterest