PROČITAJ

Trendovi koji traju 15 minuta – zašto smo opsjednuti brzim promjenama?

10. sij
a trends

Trendovi su postali potrošna roba. Od viralnih videa do trenutačnih modnih komada koji za par tjedana završe na dnu ormara, čini se da je sve manje prostora za dugovječnost. Ali, zašto nas tako privlače prolazni fenomeni i kako takva kultura življenja utječe na nas?

Brzina i paraliza izbora

Naša opsesija prolaznošću, ni na čije iznenađenje ima velike veze s društvenim mrežama. Platforme poput TikToka, Instagrama i Twittera dizajnirane su tako da podržavaju kratkotrajni sadržaj koji se brzo troši i još brže zaboravlja. Algoritmi nas neprestano guraju prema “novom”, ostavljajući malo prostora za razmišljanje o “starom”. Naravno, tu si fast fashion dućani za koje bih rekla da su možda i najviše utjecali na našu percepciju normaliziranja brze izmjene trendova. Sjetila sam se nedavno kako smo prije nalazili štikle za izlaske. Postojala su doslovno tri dućana (iako realno dva) koja su bila opcija za kupovinu. Bez opcija online kupnje, sto modela ili zamjene. I to je bilo to. Onda smo te cipele nosili jednu sezonu. I tako sa svim. Jedne kvalitetne Diesel traperice po polugodištu i to je bilo to (ako). I, iako znam da nije dobro i nisam tip vraćanja već smatram da je dobro da napredujemo u svakom pogledu – kontrast koji se dogodio je nezamisliv. Mislim da nekad ni sami nismo svjesni koliko nam je toga dostupno jednim klikom i koliko često mislimo da trebamo nešto novo. 

Čini se da se trendovi izmjenjuju brzo, ali osim toga, izmjenjuju se nekako i bez neke povezanosti smisla. Dizajnerske torbice su odličan primjer - gotovo na tjednoj bazi imamo novu, IT dizajnersku torbicu. Kako je to održivo?

Jedan tjedan se nose baggy hlače dok drugi dan, doslovno gledamo “veliki povratak tajica.” Navikli smo i dopaminske doze na koje smo navikli svoje tijelo odnosi se i na ovo. 

U takvom, poprilično umjetnom okruženju koje smo stvorili – ono što je jučer bilo viralno danas je već zamijenjeno novim izazovom, memom ili trendom. Rijetko što se zadrži. Ta brzina daje osjećaj uzbuđenja, ali istovremeno nas potroši – uvijek tražimo više, bolje i drugačije.

Privlačnost trenutka i strah od propuštanja

Opsesija prolaznim trendovima nije samo kulturna, već i psihološka. Pa tako dobro nam svima znani “FOMO” igra ključnu ulogu. I upravo se na njega oslanjaju oni koji trendove diktiraju.  Sve je dostupno u stvarnom vremenu i strah od toga da ćemo propustiti šansu sudjelovati u nečemu postaje glavni pokretač. Jer ima toliko primjera ljudi koji imaju sve to što želimo mi imati. Kako to propustiti, ako nam samo treba još to nešto da to i ostvarimo. 

Osim toga, prolazni trendovi nude na, naizgled, prostor za izražavanje. Ako nešto ne traje dugo, ne zahtijeva ni dugotrajnu posvećenost. Kupnja haljine koja će biti u trendu samo ovog ljeta ili isprobavanje nove vrste kave ili šišanje kose na trendi bob. Uzbudljivo je. I dostupno je. I ako to ne napravimo sad, velika je vjerojatnost da nešto propuštamo. 

Potrošnja na prvom mjestu

Brzina kojom se trendovi smjenjuju odražava i pritisak konzumerizma. Brza moda, tehnološke inovacije i viralni proizvodi potaknuli su kulturu u kojoj “moraš imati” zamjenjuje “moraš čuvati”. Modni haulovi koji se događaju na dnevnoj bazi, kod doslovno istih influencers šalju poruku da je normalno mijenjati comedy odjeće svaki dan i gomilati stvari u ormaru koje ćemo obući jednom, a nerijetko nikada. Industrije profitiraju na prolaznosti, jer nas ona tjera da stalno kupujemo i konzumiramo.

Ali, takav model nije održiv i to postaje sve očitije. S onog najočitijeg, ekološkog gledanja, ovakav narativ i tako kratkotrajni trendovi stvaraju nevjerojatne količine otpada. Statistike pokazuju da prosječan komad odjeće sada živi manje od godinu dana prije nego završi na odlagalištu. A znamo da je i to preoptimistično. Ali, nije ekologija jedini problem. Tu je i stvorena ideja koja nam govori da nam To treba za sreću. Da će nas usrećiti, dok duboko u sebi znamo da to nije istina. Dok je dokazano da smo sve usamljeniji i žudimo za stvarnim kontaktom i pravim dopaminom, trendovi se izmjenjuju sve većom brzinom koju je nekad stvarno teško pratiti. 

Kako usporiti i znati što nam stvarno treba?

Unatoč ovoj kulturi za koju se čini da nas sve konzumira – postoji i rastući pokret koji sve glasnije promiče sporiju, svjesniju konzumaciju. Slow fashion, digitalni detox i minimalizam odgovori su na iscrpljujuću prirodu prolaznih trendova. Ljudi se sve više okreću vrijednostima koje nadilaze trenutak. Pitanje koje ostaje je kako naći ravnotežu između uživanja u prolaznom i ulaganja u dugotrajno? Možda odgovor leži u svjesnom odabiru – prepoznati što nas zaista usrećuje i što nam donosi vrijednost i izvan vremenskih okvira koje nam nameće kultura trendova.

 

Fotogafije: Pinterest

 

Teme